Tallinn, city of history

Jaja lieve lezers, na mijn brain wave over social media in het vliegtuig, ben ik na een vlucht van zo’n 1 uur en drie kwartier aangekomen in een onwijs mooie stad. Al vanuit het vliegtuig zag ik prachtige bosgebieden met groen en gele kleuren. Ook hier is de herfst aangebroken, en hoe!! Eenmaal geland zag ik pas de échte schoonheid van dit lang onderdrukte land en stad met zoveel historie. Pas vanaf 1921 is Estland onafhankelijk met Tallinn als hoofdstad en dit is te zien en te voelen wanneer je in de kiezel straten de stad beter leert kennen.

Mijn kennismaking met dit land begon natuurlijk op het vliegveld van Tallinn, wat maar een klein veldje is. Hoewel het een korte vlucht was, moest ik direct het toilet bezoeken en dit was een goede keuze, want wat waren deze toiletten gaaf (!!) Dan hoor ik je nu denken: ‘serieus Meg?!’ Maar echt, serieus dat ik ben.. Alsof ik door dat bloggen steeds meer dingen zie en hoor qua fashion, alsof me veel meer opvalt. Maar goed, zit ik daar, en staat er een onwijs leuke tekst op de binnenkant van de deur geschreven. Ik heb er zelfs een foto van gemaakt omdat het gewoon te perfect was! Mijn Michael Kors tas hing aan het haakje bovenaan de deur te pronken en net hieronder stond deze leuke tekst:

Legendary handbags are the
superstars in the world of fashion.
One of the most covered and expensive,
named after Grace Kelly,
was created by the Hermés fashion house in 1935.
Even today, a carry bag is a
woman’s friend and soul mate,
both in terms of its style and contents.

Dan begint een ontmoeting met een nieuw te ontdekken land toch al goed in mijn ogen. En ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat de fashion al op het toilet zou starten !! Nadat ik hier zo enthousiast van was geworden liep ik verder richting mijn koffer en viel mij een muur op met allemaal visitekaartjes eraan gepind. Natuuuuuurlijk greep ik mijn houder uit mijn tas en prikte mijn business card pontificaal op dat mega grote stuk, waar overigens wel 1000 kaartjes hingen. Ik vind het een super idee !  Nu nog hopen dat mijn kaartje genoeg opvalt en mensen mijn website zullen bezoeken, maar deze stap is weer gezet!

Businesscard

We verbleven het weekend in een pittoresk middeleeuws hotel, het “Schlössle Hotel”. Het bijgebouw waar onze kamer zich bevond stamde uit de 13e Eeuw (!!). Je kunt je voorstellen dat de oude middeleeuwse uitstraling ontzettend veel charme heeft. Ik vind het iniedergeval prachtig. Houten vloeren en plafonds, overal Perzische tapijten en muren uit steen gehouwen. Kroonluchters en gordijnen maakten de perfecte setting helemaal af.

Schlossle Hotel

Waarschijnlijk vind ik dit ook zo mooi omdat ik vroeger veel Anton Pieck tekeningen heb gekregen van iemand speciaal. Misschien kennen jullie deze tekenaar als ik ‘De Efteling’ noem? Deze Anton Pieck heeft namelijk een groot deel van dit attractiepark ontworpen, zoals het sprookjesbos.. Wanneer we uit het hotel liepen, waande ik me in een tekening van hem. Alsof je eeuwen terug bent in de tijd. Grote keien die een weg vormen, een kerkje op een hoek en uithangborden aan de pakhuizen waaraan je kunt zien welk product ze verkopen.

Die eerste dag zijn we naar een kerk gegaan die in deze Middeleeuwen bekend stond als het hoogste gebouw van Estland (nu 123,7m), de “St. Olaf Church”. Voor €1,00 mag je in de kerk toren, en dit heb ik uiteraard meteen gedaan om het schitterende uitzicht te bewonderen. Het zijn smalle trapjes en 123m is dan best hoog ! Ik ben gek op foto’s maken, en vooral in een ander land dus eenmaal boven aangekomen was ik de klim allang vergeten. Wat ontzettend mooi hier!

Tallinn

Het bijzondere aan Tallinn is ongetwijfeld de overgebleven stadsmuur, hierdoor staan veel gebouwen een stuk hoger dan de rest van de stad. Dit geeft een mooi plaatje wanneer je op de “St. Olaf Church” staat. Je kunt deze stadsmuur namelijk helemaal zien, net als de rest van de stad. Je moet trouwens geen hoogtevrees hebben, bovenop de kerk is het namelijk vrij smal en staat er alleen een hek tussen het dak van de toren en het uitzicht! Vroeger scheidde de stadsmuur adel en geestelijken van het gewone volk. Bovenop de stadsmuur en beneden waren zelfs twee verschillende steden met eigen stadsbestuur.

Ik vind het zo bijzonder om door een oude stad te wandelen en weten dat hier zoveel is gebeurd. Generaties van families hebben hier gewoond, gewerkt en plezier gemaakt, de oorlogen, wederopbouwen van de stad en nu in 2014, honderden jaren later voel je deze gebeurtenissen nog allemaal. De komende dagen, misschien weken, ben ik nog niet uitgekletst over deze prachtige stad. Geniet met me mee !

Comments

3 Thoughts on “Tallinn, city of history

1. Ton en Ria on 14 oktober 2014 at 12:08 said:

wat een leuk verhaal leuk om je te volgen ga zo door

• meganwols on 14 oktober 2014 at 20:10 said:

Dankjewel !! Ik doe het met veel plezier, dus als jullie blijven lezen hebben we er allemaal plezier van 😉 !

2. ineke on 14 oktober 2014 at 08:11 said:

Weer eens super geschreven en prachtige foto’s!!! xxx